BLOG

Mensgericht innoveren in de zorg: vier succesfactoren

Innovatie kan het verschil maken in de zorgsector. Er moet steeds meer werk gedaan worden door steeds minder mensen. Slimme IT stroomlijnt veel taken en kan werkzaamheden efficiënter maken. Maar waar en hoe begin je met je innovatietraject? In deze blog bespreken we vier succesfactoren.

Innoveer veilig

Innoveren is soms zo noodzakelijk en dringend, dat security over het hoofd wordt gezien. Een goed voorbeeld: veel organisaties digitaliseerden in een stroomversnelling toen de coronapandemie uitbrak. Ze moesten ervoor zorgen dat hun medewerkers ook thuis bij de apps en data konden, om zo de werkzaamheden voort te zetten. Vaak werd pas over veiligheid nagedacht toen de toegang daadwerkelijk gerealiseerd was.

De zorgsector is gebonden aan strenge regelgeving, waardoor hoogstaande security noodzakelijk is. Maak dus een serieuze risico-afweging als je nadenkt over nieuwe functionaliteiten. Welke impact kunnen ze hebben op je security en je IT-landschap? Hoe kun je die risico’s aanpakken? En hoe draag je desondanks zorg voor voldoende continuïteit van zorg? Beschikbaarheid van en toegang tot cliënt- en patiëntinformatie is immers cruciaal voor een goede zorgverlening en de veiligheid van je cliënten en patiënten.

Minimaliseer je afhankelijkheid van devices

Over toegang op afstand gesproken: het hybride werken wordt steeds belangrijker. Vaak wordt gesproken over any time, any place, any device. Die houding is de basis voor de moderne werkplek, die je overal mee naartoe kunt nemen. Daardoor moet je je afhankelijkheid van specifieke devices, modellen en merken minimaliseren. Gelukkig werken clouddiensten device-onafhankelijk, dus de migratie naar de cloud is een logische stap. Dat levert weer nieuwe vraagstukken op: hoe maak je on-premises systemen toegankelijk via de cloud? Moet je verplicht afscheid nemen van je legacy-IT, of kun je daaromheen werken?

Consumententechnologie voor patiënten en cliënten

In ziekenhuizen en zorginstellingen zijn veel apparaten en apps te vinden die geen (directe) medische werking hebben. Denk bijvoorbeeld aan slimme tv’s, omdat cliënten of patiënten een serie willen streamen. Die technologie moet wel binnen het grote geheel passen. Consumerization wordt dit genoemd: de impact van consumententechnologie op het IT-landschap. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat medische alarmering altijd voorrang krijgt op Netflix? Hoe regel je dat er voldoende gescheiden netwerken zijn, met het oog op de privacy en security?

Zelf het wiel opnieuw uitvinden of uitbesteden?

Ervaren, goed opgeleid IT-personeel is schaars. Dat zul je wellicht zelf ook gemerkt hebben. Het beheren en up to date houden van je IT leidt mogelijk af van de primaire taken. Dit is vaak het geval in de zorg. Veel organisaties vragen zich af of ze deze taken niet (gedeeltelijk) moeten uitbesteden. Ze kiezen dan voor een ervaren partner, die al vaker dergelijke trajecten heeft begeleid. Naast expertise zijn ook deze criteria van belang: de mate van persoonlijk contact, de verdeling van de verantwoordelijkheden, en natuurlijk de vertrouwdheid met jouw sector. Zo zwart-wit hoeft de keuze tussen zelf doen en uitbesteden helemaal niet te zijn: innovatie vaart het best bij een wederzijds inspirerende samenwerking.


KEMBIT heeft jarenlange ervaring in het ondersteunen van de zorgsector dankzij slimme IT. Wil je meer weten over verantwoord innoveren in de zorg? Download dan het gratis whitepaper Innovatie in de zorg: naar een digitale werkplek die beter bij jouw mensen past.

Powered by KEMBIT

Dit kennisplatform is een initiatief van KEMBIT.

Wijnandsrade

Kasteel Wijnandsrade

Opfergeltstraat 2

6363 BW Wijnandsrade

Bilthoven

Science park Bilthoven

Antonie van Leeuwenhoeklaan 9-13

3721 MA Bilthoven

Geleen

Brightlands Chemelot 

Brighthouses G122-240 

Urmonderbaan 22 

(Gate 2) 6167 RD Geleen

Eindhoven

High Tech Campus Eindhoven

High Tech Campus 41

5656 AE Eindhoven

© KEMBIT - 2022 |