Blog

Efficiënt digitaliseren in de zorg: vijf belangrijke IT-uitdagingen

Dat de zorgvraag de komende jaren enorm toeneemt, hoeven we niemand meer uit te leggen. Inmiddels komt er steeds meer aandacht voor hoe IT de druk op zorgpersoneel kan verlichten. Veel zorgorganisaties zijn bezig met digitalisering, maar komen daarbij obstakels tegen. In deze longread bespreken we vijf belangrijke uitdagingen en hoe je deze aangaat.

 

1. Complexiteit van de digitale werkplek

Een digitale werkplek zou ervoor moeten zorgen dat mensen altijd en overal eenvoudig en veilig hun werk kunnen doen. Er komt veel kijken bij het onderhouden van deze digitale werkplek. De eindgebruiker moet er vanzelfsprekend makkelijk mee kunnen werken, maar aan de beheerkant brengt dit uitdagingen met zich mee om dit te faciliteren. IT beheer moet bijvoorbeeld weten welke applicaties beschikbaar zijn en welke hardware nodig is. Ook is het belangrijk om contact te onderhouden met leveranciers over licenties en om te weten en hoe je lifecyle management organiseert.

Beheer moet ervoor zorgen dat de werkplek beschikbaar is. Al die werkzaamheden bij elkaar vragen veel aandacht, kennis en tijd. Toch moet het gebeuren, omdat je nu eenmaal de IT-basishygiëne op orde moet hebben. Dat is een voorwaarde om de werkplek aan de verwachtingen te laten voldoen. Wil je dit op een gestructureerde en planmatige manier realiseren? Dan heb je hulp nodig van specialisten voor wie dit dagelijks werk is. 


2. Connectiviteit

Digitale werkplekken zorgen voor druk op het netwerk. Dat mag nooit uitvallen, of zelfs maar instabiel zijn, want dan kun je alsnog niet de applicaties gebruiken die je nodig hebt om je werk uit te voeren. Ook worden zorgoproepen dan niet op het juiste moment afgeleverd en dit zijn slechts twee voorbeeldjes

Daarnaast werken zorgorganisaties steeds meer met slimme apparatuur, die hoge eisen stelt aan het netwerk: van camera’s die dwalende patiënten detecteren, tot hartbewaking die automatisch alarm slaat. Deze toepassingen moeten altijd op het netwerk kunnen rekenen, want er kunnen letterlijk mensenlevens vanaf hangen.

Tot slot zijn er nog de apparaten van de patiënten, cliënten en hun bezoekers: van medische wearables, tot mobiele telefoons en slimme tv’s. Hierbij is het van groot belang dat er kritisch wordt gekeken naar het netwerkverkeer. Dat moet goed ingeregeld worden, zodat het belangrijkste verkeer (bijvoorbeeld zorgalarmering) gewaarborgd is en prioriteit heeft boven ander, minder belangrijk verkeer (dit kan telefonie zijn).

Om deze kwestie nog wat ingewikkelder te maken: een netwerk kan zowel bedraad als draadloos zijn, groot of klein en zelfs verspreid over meerdere gebouwen, al dan niet geografisch gescheiden. Het moet robuust en dekkend zijn, maar mag tegelijkertijd niet te veel kosten. De implementatie moet bovendien de zorgverlening zo min mogelijk verstoren.


Organisaties investeren echter liever in het primaire zorgproces dan in het in de lucht houden van IT. Toch is continu onderhoud nodig om je netwerk beschikbaar en toekomstbestendig te laten zijn. Dat betekent onder meer dat je prestaties moet monitoren, security-patches moet doorvoeren en interferenties met andere radiogolven in een gebouw moet oplossen. Lifecycle-management hoort hier ook bij, zodat je weet welke netwerkcomponenten je in huis hebt en wanneer die vervangen moeten worden. Ook dat is allemaal weer specialistenwerk.


3. Security

Dat de zorg te maken heeft met huidige en toekomstige wetgeving (respectievelijk AVG en NEN7510 en NIS2), leidt ertoe dat organisaties meer werk maken van informatiebeveiliging. Ze moeten ervoor zorgen dat niemand onrechtmatig toegang krijgt tot bijvoorbeeld patiëntengegevens in het kader van vertrouwelijkheid. Maar security gaat verder: informatie moet ook beschikbaar en integer zijn. Een arts moet ervan uit kunnen gaan dat patiëntendata klopt en niet door kwaadwillenden is gemanipuleerd.


Cybercrime vormt hiervoor een bedreiging. Er zijn voorbeelden van zorgorganisaties die doelwit werden van cybercriminelen. Zo kwamen dit jaar paspoorten van dokters op straat na een hack. Door een ransomware-aanval op een bedrijf in Bilthoven viel daar bijna de vaccinproductie stil. Elke organisatie kan te maken krijgen met dit soort dreigingen. Steeds vaker komen die van binnenuit, doordat hackers steeds creatiever te werk gaan om toegang tot informatie te krijgen.


Veelvoorkomende maatregelen om cyberweerbaarheid te vergroten zijn endpoint security, multifactor-authenticatie, single sign-on en Identity and Access Management (IAM). Bij IAM ga je uit van ‘the principle of least privilege’ (PoLP). Mensen krijgen dan alleen toegang tot de data die ze nodig hebben om hun werk te doen. Zo is ook bescherming tegen misbruik van binnenuit zo goed als mogelijk gewaarborgd.


4. Digitale vaardigheden van zorgmedewerkers

Uit onderzoek door Digivaardig in de zorg, blijkt dat ongeveer één op de vijf mensen in deze sector een zogeheten digistarter is. De uitdaging is dus om rekening te houden met de kennis en kunde van zorgmedewerkers, want die moeten wel mee kunnen in digitale transformatie- en innovatieslagen. Training kan hieraan bijdragen. Daarnaast is het belangrijk om toepassingen eenvoudig te houden. Ook dat bevordert dat zorgmedewerkers ze omarmen.


5. Het beschikbaar en toekomstbestendig houden van de totale IT-infrastructuur

Digitale werkplekken, connectiviteit, security en digitale vaardigheden vormen een samenhangend geheel. Beschikbaarheid van je IT-infrastructuur is essentieel om de kwaliteit van zorg op orde te houden en zelfs te verbeteren. Daar is beheer voor nodig maar dat is niet de core business van zorgorganisaties. Dus waarom zou je dit werk niet overlaten aan een professionele dienstverlener voor wie dit wel haar specialisme is? Die beschikt daardoor over alle kennis en kunde om aan jouw behoefte te voldoen.


Hoe pak je deze uitdagingen aan?

Onze tip: investeer in een langdurige relatie met een mensgerichte dienstverlener. Die jouw organisatie en je mensen echt kent, en daardoor de best passende dienstverlening kan leveren. Dus van security tot gebruikersadoptie en van netwerkbeheer tot het uitrollen van moderne werkplekken. Laat je ontzorgen, dan kun jij je als zorgorganisatie toeleggen op waar het echt om draait: mensen helpen. 


Ben je op zoek naar een IT-dienstverlener die de zorgsector als geen ander kent? Dan ben je bij KEMBIT aan het juiste adres. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of download ons whitepaper Digitale eenvoud in de zorg.

Powered by KEMBIT

Dit kennisplatform is een initiatief van KEMBIT.

Wijnandsrade

Kasteel Wijnandsrade

Opfergeltstraat 2

6363 BW Wijnandsrade

Bilthoven

Science park Bilthoven

Antonie van Leeuwenhoeklaan 9-13

3721 MA Bilthoven

Geleen

Brightlands Chemelot 

Brighthouses G122-240 

Urmonderbaan 22 

(Gate 2) 6167 RD Geleen

Eindhoven

High Tech Campus Eindhoven

High Tech Campus 41

5656 AE Eindhoven

© KEMBIT - 2023 |